Verksamhetsidé:
Inledning Backaskolans fritidshem är en del av Backaskolan och delar de visioner och arbetssätt som utgör Backaskolans pedagogiska plattform. Samtidigt är fritidshemmet en verksamhet med andra förutsättningar och en strävan efter en egen identitet. Följande stycken är ett led i att få syn på vilka de förutsättningarna är och hur den identiteten kan se ut rent konkret, tillsammans med barnen. Frivillighet Barnen på fritids ska självständigt få välja hur de använder tiden, utifrån vad rummen och pedagogerna erbjuder. Denna frihet att välja vad man vill göra är en hjärtefråga för vårt fritids. I praktiken innebär det oftast att ‘dörren står öppen’ om man som barn vill gå och göra något annat. Lek Det ska finnas utrymme för både organiserad och spontan lek, exempelvis ritlekar, spel, rörelselekar, dramalekar och byggande. Även när barnen leker själva vill vi att det ska finnas vuxna nära tillhands. Genom leken vill vi att barn ska ha roligt samtidigt som de skaffar sig kompetenser av olika slag, t ex sociala kompetenser som rör mellanmänskliga relationer. Lek är ofta livgivande och kan rymma en magisk känsla där man på något sätt blir medryckt och uppslukad i det som händer. Det är inte minst av detta skäl som vi vill att fritids ska vara en plats som uppmuntrar och inspirerar till lek. Kreativt skapande Vi vill vara en plats där barn har möjlighet att använda sin kreativitet och fantasi genom att prova på skapande arbete i olika material och med olika metoder. Genom utmaningar, material och olika medium (språkformer) som vi pedagoger tillför, vill vi att barn känner sig fria att undersöka möjligheter. En av våra roller som fritidspedagoger är att skapa utmaningar som förändrar elevens uppfattning om vad som är möjligt. Vi vill även uppmuntra barnen här på Backaskolan till att finna någon form av eget uttryck i sitt skapande. Samtal om allt mellan himmel och jord Vi vill värdesätta fria spontana samtal om allt mellan himmel och jord som uppstår oplanerat. Enligt oss är det till stor del dessa samtal som bygger relationer mellan pedagog och barn, samt mellan barn och barn. Rörelse Regelbunden fysisk aktivitet är efterfrågat av barnen och viktigt för deras välmående, därför erbjuder vi dagligen möjligheter för rörelselekar. Det sker i både organiserad och spontan form. Vi strävar efter att den vuxenstyrda fysiska aktiviteten ska vara lustfylld och glädjerik utan hämmande prestationskrav. Rekreation och vila Vi vill ge barnen möjlighet till rekreation (återhämtning) och vila. Våra verkstäder blir ibland ett sätt att skapa mindre grupper där det kan infinna sig ett lugn. Ibland kan rekreation och vila skapas genom att vi tillhandahåller rum utan pedagogstyrd verksamhet. Vi vill även erbjuda barnen miljöombyte genom att de får vistas i andra lokaler än de hemklassrum som de vistas i under skoltid. Bedömningsfri zon För fritids finns det inga uppnåendemål för barnen och inga kunskapskrav de ska nå, vilket ger oss fritidspedagoger positiva möjligheter att i någon mening skapa en ‘bedömningsfri zon’. På fritids vill vi lära med lusten och frivilligheten som drivkraft. Samtidigt vill vi ibland utmana barnen i deras bekvämlighetszon genom att exempelvis diskutera valen de gör. Kompisskap och sociala relationer På fritids ska man få utforska vad vänskap kan vara och hur relationer kan skapas och hållas levande. Vi hoppas att fritids kan vara en av de viktigaste platserna i barns liv vad gäller att bilda ett värdefullt nätverk av relationer. På fritids ska barn få prova att vara människa tillsammans med andra, barn såväl som vuxna. Vårt fritids ska vara en så pass trygg plattform att varje barn vågar prova sig själv i en ny roll eller ett nytt sätt att vara på. Vi vill även att barnen ska känna att de får vara den de är. |
|