Hållbar utveckling handlar om relationen mellan människa och natur. Man kan säga att miljöproblem är ett slags relationsproblem. Att arbeta pedagogiskt för att skapa empatiska möten mellan oss människor och världen är ett sätt att arbeta för hållbara relationer. Ett annat sätt är att se till att våra elever skapar sig vetenskapliga förståelser av den ekologiska, ekonomiska och sociala komplexiteten som rör hållbar utveckling. Vi behöver så att säga bli planetskötare med både hjärta och hjärna.
På Backaskolan utgår vi pedagoger ifrån att människans förmåga till kreativitet, samt hennes möjlighet till kritiskt och etiskt tänkande, utgör vår möjlighet att skapa en bra framtid. Framtiden behöver medborgare som är vana att ifrågasätta, fantisera och filosofera. Därtill är positiva och centrala förmågor att kunna samarbeta, genomföra idéer tillsammans med andra, och att kunna verka i befintliga system i en faktisk verklighet. Vi tror att människor måste känna sig delaktiga för att vilja bidra och visa att de bryr sig. Därför är det viktigt att inte medverka till system som utesluter och till hierarkier som passiviserar, utan istället verka för dialog och samarbete. Vi vill uppmuntra, stötta och utveckla förmågor som leder till handlingskraftiga, empatiska och uppfinningsrika världsmedborgare som tänker både lokalt och globalt. Läs mer i vår pedagogiska plattform här: |