Barn har med sig erfarenheter och kunskaper som ska mötas och tas tillvara i undervisningen. Det innebär att det ska finnas gott om utrymme för elevernas egna frågor och nyfikenhet samt plats för ett sökande där svaren och vägarna inte är helt utstakade på förhand. En pedagog på Backaskolan är väl förberedd, inte statiskt planerad och ger på detta sätt utrymme för elevernas frågor och tankar.
Vi strävar efter att återkommande ge utmaningar som löses bäst genom att ta vara på en grupps potential och fördelar. I grupplärande kan förhandling om riktning, innehåll och form äga rum. Vi vill vara en skola som uppmuntrar eleverna att utvecklas till kreativa individer både teoretiskt och praktiskt. Med kreativitet menar vi både en vana i att använda olika estetiska uttryckssätt och en vana att ta sig an problemlösning på olika sätt. Vi värdesätter fantasi och meningsfullhet i nuet. Vi erbjuder tillfällen då eleven får använda alla sina sinnen och uttrycka sig med olika språk (det vidgade textbegreppet - skrift, tal, bild, form, foto, musik, film, rörelse, drama och teater). I dessa estetiska produktioner kan våra elever kommunicera ett angeläget innehåll väl värt att samlas kring, för att bearbeta, tolka och samtala om det som eleverna uttryckt. På så vis tänker vi oss att förståelsen djupnar och får fler bottnar, och att vår uppfattning om verkligheten blir mer mångfacetterad och tolkningsbar. Våra rum ska organiseras och designas så att de stödjer de läroprocesser och värden vi tagit ställning för. På Backaskolan intresserar vi oss för den rumsliga miljöns möjligheter och effekter. Läs mer i vår pedagogiska plattform här: |