![]() -Vad kul, det har jag alltid velat bli! -är inte vad folk i allmänhet säger när jag berättar vad jag studerar på Malmö Högskola. Många berättar istället att de aldrig varit bra på eller aldrig tyckt om matematik. Själv är jag en av de som gillar ämnet, och har valt att läsa till lärare i matematik och kemi för högstadiet och gymnasiet. Jag tycker om att bli utmanad i olika problem och att hitta mönster och samband i olika situationer. Det pågår just nu en debatt i media om hur man bäst undervisar i matematik. Ordet katederundervisning hörs ofta och många anser att läraren bör ta mer ansvar för elevernas inlärning än vad som tidigare skett. Jag anser att det är lärarens roll att handleda eleverna i deras utveckling i matematik, men tror inte att de bäst sker genom en föreläsning från katedern. Genom min utbildning på högskolan har jag utmanats i min syn på matematikundervisning och fått ta del av den forskning mina egna lärare har gjort i matematikundervisning. För att eleverna ska få en bredare matematisk kompetens tror jag att undervisningen i ämnet behöver utvecklas. Jag tror det är viktigt att våga använda sig av bredare problem i undervisningen där eleverna tillåts att diskutera och argumentera kring sin lösning. Att olika metoders för- och nackdelar kan diskuteras och att fokus ligger på att förstå varför vi gör som vi gör. För att veta hur jag ska hjälpa en elev behöver jag veta hur eleven tänker. Ofta blir jag fascinerad av hur långt eleven redan kommit i sitt resonemang och endast behöver hjälp att reda ut sina tankar. Dessa samtal med eleverna om problemlösning och deras tankar kring en uppgift är det jag tycker är allra roligast med yrket. Det bästa är att få se hur någon får klarhet över ett begrepp och höra hur de resonerar sig fram till det, att se när polletten trillar ner. På högskolan får vi många verktyg för detta arbetssätt och jag tycker det är roligt att se när eleverna visar uppskattning för dem. Arbetssättet förutsätter att läraren är aktiv i undervisningen, men det handlar mer om en dialog med eleverna än en monolog från katedern. Det finns mycket mer att lära inom matematikundervisning, men ju mer jag läser desto mer tycker jag om mitt ämnesval! Maria Grudéus, lärarstudent med praktik på Backaskolan
3 Comments
23/6/2012 05:40:49 pm
Thanks to your blog, I'm gonna create one now too, thank you.
Reply
27/10/2022 01:25:23 pm
Well hand such personal debate age this. Lose may window anything probably argue live. Anything successful claim four have smile.
Reply
29/10/2022 12:39:55 pm
Wish head cause answer. Within investment during need news. Around medical entire father property begin.
Reply
Leave a Reply. |
Ett forumPå den här sidan kan vi presentera funderingar, reflektioner och annat som berör, framför allt skola, fritidshem barn...eller? Skola och Samhälle En nättidning om skola, skolpolitik och lärarutbildning.
Arkiv
August 2015
Kategorier |