![]() En morgon i början av december reste jag och fyra kolleger från Backaskolan till Boden. En lång resa, kan tyckas, för ett studiebesök, men just denna skola, FRIA EMILIA, var vi mycket nyfikna på eftersom vi ingått i samma nätverk under ett antal år. Jag hade träffat flera av deras pedagoger i olika sammanhang och nu skulle jag alltså få se hur Fria Emilia såg ut på riktigt. Vi blev väl mottagna av både lärare och elever och gick runt på skolan i två dagar och försökte ta in så mycket som möjligt. Det första som slog oss var att miljön kändes så hemtrevlig med mysiga gemensamma utrymmen, frukt som stod framme till elever och lärare och inte minst med VÄGGAR som talade om vad som pågick i de olika klasserna. Vi blev också överraskade av att eleverna verkade veta exakt vad de skulle göra när de gick in i klassrummen. Hur kom det sig? Varför stod det ingen lärare framme och talade om för eleverna att de skulle stänga av mobilerna och ta upp böckerna? Svaret på detta fick vi av eleverna som berättade att de tillsammans gjort upp planeringen och därför visste var och en vad de skulle göra. Jaha! Mycket av undervisningen grundar sig på en gemensam planering där olika ämnena ges möjlighet att berika varandra. När vi var där följde vi ett temaarbete om sex- och samlevnad där so, bild och svenska ingick och där lärarna tillsammans med eleverna utformat en plan för hur arbetet skulle gå till (utifrån Lgr 11). Bedömning görs av flera lärare tillsammans. I varje rum fanns skyltar med läroplanens centrala innehåll och bedömingsgrunder uppsatta. Läraren i franska tittade upp på väggen och frågade eleverna vad de tyckte att de skulle fortsätta med. Efter en stunds diskussion kom eleverna fram till vad de tyckte att de behövde repetera och vad de senare skulle gå in på. Det pratas mycket om elevinflytande men när jag läser Skolinspektionens rapport från 2011 blir jag inte speciellt imponerad av hur svenska skolan klarar demokratiuppdraget. Men jag blir klart imponerad av Fria Emilia i Boden som lyckas få med eleverna. Och då vill jag ändå säga att deras elever inte på något sätt är några ”superungar”, utan precis som våra, med tonårskriser, ups ond downs, med diagnoser, trötta, glada, ja ni vet…, men att deras möjlighet att vara med och forma sitt eget lärande påverkar dem positivt, därom råder, enligt mig, inget tvivel! Jag upplevde också att pedagogerna var eniga i sin syn på lärandet, att de körde åt samma håll och att den pedagogiska diskussionen stod högt i kurs. T ex hade man pedagogiska diskussioner en gång i veckan. För mig är det i alla fall så, att jag betraktar ”mitt eget” med nya ögon när jag varit ute och sett mig omkring. Jag ser vad som är bra, men jag ser också vad som kan bli bättre. Backaskolan är en levande plats där det ges utrymme för pedagoger OCH elever att vara delaktiga i beslut, men jag tycker inte att vi lyckats riktigt med att få med oss eleverna. Läroplanen är tydlig vad gäller demokratiuppdraget och det räcker inte att bara ha klassråd en gång i veckan och sen är den biten avklarad. På Fria Emilia talar man om läroplanen som elevernas ”Rättighetsdokument” och här handlar det både om värdegrund och kunskaper. Vi gick noga igenom kursplanerna i åk 7 i början av höstterminen, men rätt snart därefter märktes att eleverna inte riktigt förstått. Sedan har jag sporadiskt kommit tillbaka till centralt innehåll och bedömning, men hela tiden har jag varit medveten om att jag pratat ovanför elevernas huvuden. Inte förrän Matte-Anna och jag tog oss tid och lät eleverna skriva om (översätta) det centrala innehållet till ett språk som de förstår och kan relatera till, uppstod en diskussion och en viss ”Aha-upplevelse”. Så började vi, inspirerade av Fria Emilia, vårt nya ”demokratiarbete”. Eleverna måste förstå varför de är i skolan, vilka förmågor de ska utveckla och att de har en möjlighet att vara med och forma sitt eget lärande. Så här skriver Fria Emilia på sin hemsida om Reggiofilosofin: Reggio Emilia inspiration För oss handlar Reggio Emilia inspiration om demokrati och delaktighet. På vår skola låter vi oss inspireras av den filosofi som utvecklats i den italienska staden Reggio Emilia. Filosofin är en direkt konsekvens av italienarnas erfarenhet av andra världskriget, då människor blint och lydigt följt en diktatur utan att våga tänka själv, våga vara kritiska och våga vara delaktiga. Det fick välkända förödande konsekvenser. På de kommunala förskolorna i Reggio Emilia har man sedan dess jobbat för att barn ska utveckla en tro på sin egen röst, en respekt för att alla andras unika röster är lika värda och att det är genom kommunikation och förhandling som vi tillsammans lär oss om oss själva och om världen. På Fria Emilia anser vi att demokrati och delaktighet är centralt i skolans uppdrag. För att kunna delta i samhällslivet, genom att göra sitt bästa i ansvarig frihet, måste varje individ finna sin unika egenart (subjektivitet), få möjlighet att möta andras olika förståelse av världen (olikhet) och dela med sig av sin erfarenhet för att tillsammans kunna utmana varandras tankar (förhandling). Skolans uppgift är att låta varje enskild elev finna sin unika egenart och därigenom kunna delta i samhällslivet genom att ge sitt bästa i ansvarig frihet (Lgr11) Lena Lindblom Lärare i svenska och franska Mentor i klass 7
1 Comment
|
Ett forumPå den här sidan kan vi presentera funderingar, reflektioner och annat som berör, framför allt skola, fritidshem barn...eller? Skola och Samhälle En nättidning om skola, skolpolitik och lärarutbildning.
Arkiv
Augusti 2015
Kategorier |